*

teuvomoisa

Lista asioista, joita Jumala ei ole tarkoittanut

Silloin tällöin kuulee kristittyjen keskustelevan siitä, että mitä Jumala on tarkoittanut tai mitä ei ole tarkoittanut. Muistan itsekin miettineeni teini-iässä, miksi jostakin tietyistä asioista sanotaan usein, että Jumala on tarkoittanut niin, ja monet muut asiat, mitkä tapahtuvat eivät liity tähän keskusteluun mitenkään, vaikka Jumala ajatellaan kaikkivaltiaaksi eli toisin sanoen olennoksi, jonka tahto täyttyy aina ja kaikkialla.

Toisinaan ilmaisua "Jumala ei ole tarkoittanut" käytetään joidenkin tiettyjen asioiden synnillistämiseen, mikä oikeastaan tarkoittaa samalla jonkinasteista luopumista ajatuksesta Jumalan kaikkivaltiudesta. Jos ihminen voi toimia vastoin Jumalan tahtoa, ihmisen tahto on silloin joissakin asioissa vahvempi kuin Jumalan tahto. Tästä asiasta voisi spekuloida varmaan pitkästikin, mutta tarkoitukseni tässä blogissa on lähinnä tuoda julki lista asioista, joita netistä googlettamalla "Jumala ei ole tarkoittanut" -fraasilla löytyy. Tässä olkaa hyvä:

  • Jumala ei ole tarkoittanut, että saisimme osaksemme vihan vaan että pelastuisimme Herramme Jeesuksen Kristuksen tullessa.

  • Jumala ei ole tarkoittanut, että Raamattu olisi se väline, jolla oltaisiin hänen omiaan. Jumala asetti Kirkon ja sen sisällä Raamattu on olemassa.

  • Jumala ei ole tarkoittanut, että puolisot voisivat erota.

  • Jumala ei ole tarkoittanut profetioita syrjään laitettavaksi, vaan Jumalan tahdon ilmaisuksi.

  • Mutta Jumala ei ole tarkoittanut meitä milloinkaan elämän yksin. Hän on tarkoittanut meidät omaan yhteyteensä ja keskinäiseen yhteyteen.

  • Jumala ei ole tarkoittanut saarnavirkaa naisille.

  • Jumala ei ole tarkoittanut, että me olisimme tuuliajolla niin tärkeässä asiassa kuin mitä Jumalasuhteemme ja sielujemme pelastus on meille itsellemme ja Jumalalle. Jumala ei ole myöskään tarkoittanut, että olisimme sen varassa mitä ihmiset meille opettavat Jumalasta ja ikuisuusasioista.

  • Jumala ei ole tarkoittanut maapallon jokaista kolkkaa ihmiselle kodiksi.

  • Jumala ei ole tarkoittanut lapsiaan kasvamaan yksin, vaan yhdessä muiden kanssa.

  • Sovitus, eli vieraantuneiden tuominen takaisin yhteyteen, saa ihmisen sanomaan: "Jumala ei ole tarkoittanut minua pakenemaan. Jumala ei tarkoittanut minua olemaan vieraantunut itsestäni, olemaan itseäni vastaan, niin että olen vieras itselleni ja Jumalalle."

  • Jumala ei ole tarkoittanut, että uuden liiton kristitty olisi kuin kuiva, riisuttu joulukuusi.

  • Jos mies avioliitossa ollessaan on edelleen henkisesti kiinni vanhemmissaan, syntyy erittäin epäterve auktoriteettiketju. Tällöin uuden perheen todellinen pää löytyy miehen lapsuuden perheestä isän ja äidin muodossa. Varsinkin äidin asema on tällöin hyvin epäterve, koska hänestä tulee käytännössä (yhdessä miehensä kanssa) uuden perheen pää, ja tätä asemaa Jumala ei ole tarkoittanut naiselle!

  • Jumala on kutsunut sinut työhön, mutta Jumala ei ole tarkoittanut, että tekisit kaiken yksin.

  • Jumala ei ole tarkoittanut meitä rankaisemaan itseämme vaan välittämään rakkautta ja anteeksiantamusta.

  • Jumala ei ole tarkoittanut, että meillä pitäisi olla tosi kurjaa täällä. Elämän nautinnoista on lupa nauttia, kunhan ne eivät mene Jumalan edelle.

  • Jumala ei ole tarkoittanut ihmisiä helvettiin.

  • Tässä maailmassa tapahtuu paljon asioita, joita Jumala ei ole tarkoittanut.

  • Jumalan laki on täydellisen hyvä, mutta Jumala ei ole tarkoittanut sen noudattamista itsetarkoitukselliseksi asiaksi, vaan tieksi löytää ja säilyttää onnellisuus.

  • Jumala ei ole tarkoittanut, että vaellamme kurjuudessa ja köyhyydessä, vaan Hän rakastaa lapsiaan ja haluaa siunata heitä.

  • Jumala ei ole tarkoittanut meitä toistemme kopioiksi.

  • Synnin tekeminen on aina rajan ylittämistä, siinä ihminen lähtee omille teilleen, ottaa luvan kiellettyyn hedelmään, luvattomaan maahan, toisen omaan, hänelle kuulumattomaan, tarttuu ihmiseen, jota Jumala ei ole tarkoittanut hänelle.

  • Jumala ei ole tarkoittanut, että ainoastaan yksilö pelastuu, vaan koko seurakunta, mutta lapsikasteen hylkääjät jättävät lapset ulkopuolelle.

  • Jumala ei ole tarkoittanut lastensa kärsivän.

  • Jumala ei ole tarkoittanut, että on olemassa rukoilevia kristittyjä ja erikseen Sanaa tutkivia kristittyjä. 

  • Jumala ei ole tarkoittanut meitä elämään itsekeskeistä elämää toisiamme kadehtien, vaan ennen kaikkea elämään Hänen yhteydessään.

  • Jumala ei ole tarkoittanut meille passiivista elämää.

  • Jumala ei ole tarkoittanut yhtäkään ihmistä homoseksuaaliksi. 

  • Jumala ei ole tarkoittanut, että Hänen lapsensa ovat "kirjauskovia".

  • Jumala ei ole tarkoittanut, että me seuraamme liian paljon valtamediaa, joka saa meidät monta kertaa kiukkuiseksi ja ärtyisäksi.

  • Jumala ei ole tarkoittanut ketään elämään sammakkoperspektiivissä. 

  • Jumalan suunnitelmat saattavat sotkeutua ja elämämme voi ajautua sellaisille raiteille, joita Jumala ei ole tarkoittanut.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (10 kommenttia)

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Jumala vetäytyy kaikesta vastuusta.

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola

Googlepa on ihan yhtä hyvä tai huono auktoriteetti kuin mikä tai kuka hyvänsä kertomaan siitä mitä jumala(t) tarkoittavat/eivät tarkoita.

On siinä vaihtoehtoja mistä valita. Jokaiselle jotakin. Jos siis sellaiset asiat kiinnostavat.

Käyttäjän JuhaniVehmaskangas kuva
Juhani Vehmaskangas

" ihmisen tahto on silloin joissakin asioissa vahvempi kuin Jumalan tahto."

Eikö se niin ole, että "ihmisellä on vapaa tahto"?

Käyttäjän jallerajala kuva
Jari Rajala

Ihminen ei voi tahtoa mitä tahtoo :-• Tarkemmin väitteestä >>> https://areena.yle.fi/1-3834505

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Jos jumala on kaikkivaltias, miksi hän joutui antamaan oman poikansa tapettavaksi?
Jumala halusi pelastaa ihmiset jotka olivat Saatanan hallussa. Mutta hän ei pystynyt sitä tekemään, Saatana vaati maksuksi Jumalan pojan. Eikö Saatana ole silloin vpimakkaampi kuin ns. kaikkivaltias?

Käyttäjän JuhaniVehmaskangas kuva
Juhani Vehmaskangas

Jumala joi ihmisen omaksi kuvakseen. Tarkoittiko hän, että ihminen ei saa muuttua, ei saa kehittyä? Kielsikö Jumala evoluution? Millainen oli "alkuihminen"?

Käyttäjän RalfKarlsson kuva
Ralf Karlsson

Niin milloin ja miksi Jumala loi kaikki evoluutioteorian ihmisen esiasteet ja dinosaurukset?

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen Vastaus kommenttiin #7

Miksei kaikkivoipa jumala olisi voinut vain luoda vanhoja fossiileja?

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Saatana on ex. jumalan enkeli Lucifer.

Oletettavasti entisellä pääenkelillä on melkoiset voimat, koska katolisen mytologian mukaan jumala ei häntä ole kukistanut hyvistä yrityksistään huolimatta. Luciferilla on myös vankka maallinen kannattajakuntansa ja kun katsotaan, miten maailma makaa, on Luciferin valtakunta lähempänä kuin koskaan.

Sen sijaan alimmilla, ihmisiä kiusaavilla demoneilla menee astetta heikommin. Niihin puree jopa pater noster rukous. Kovapäisimpien häätämiseen tarvitaan enemmän manaajien ammattitaitoa.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Meitä ihmisiä kiusaa Sipilän hallitus. Mahtaako se olla demonien hallussa? Auttaisiko siihen pater noster rukous vai tarvittaisiinko siinä oikeita manaajia?

Toimituksen poiminnat